jane austen



har börjat med engelska-uppgiften nu, som är att leta redan på fakta om engelskspråkiga författare från olika århundraden. den första att läsa om fick bli jane austen, som skrivit stolthet och fördom (ärligt talat hade jag ingen aning om vem hon var innan jag började, kände bara igen namnet på henne och namnet på hennes bok, men nu börjar jag få en klarare och sammanhängande bild av henne).

hennes böcker gavs ut anomymt och hon blev känd först efter sin död, och idag är hon en av sin tids största kvinnliga författare.

där ser man, så det kan gå!

uppdaterat;

gick in på biblioteket och det första jag möttes av på filmhyllan var en film om självaste - jane austen. plus filmatiseringar av hennes böcker. förstod direkt, att hon är nog en som man borde känna till, om man inte vill vara helt efter vill säga (;

lånade två stycken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0