Filmtipsssssss

Har sett några fler filmer. Biblotikarierna på skolan börjar känna igen mig, kunna mitt namn, för att jag är där så ofta.. Lånar filmer, lånar böcker, för att fylla ut, tillvaron.



Ikväll såg jag på Speak. Den handlade om en tjej (Kirsten Stewart, som spelar i Twilight, fast den här filmen kom innan) som blir våldtagen på en fest. Hon berättar inte för någon och när hon kommer tillbaka till skolan blir hon mobbad och övergiven av sina gamla vänner. Hon slutar att prata, och bildläraren är den enda som förstår henne åtminstone lite, genom hennes målningar..

Igår såg jag på Vera Drake som gick på tv. Den utspelade sig för längesedan i England och huvudpersonen var Vera Drake, en godhjärtad tant som var vänlig mot alla och ville hjälpa till. Hon hade en hemlighet som inte ens familjen visste om, att hon hjälpte kvinnor som bland annat blivit våldtagna, eller av andra skäl, ville göra abort.. Detta var olagligt, men hon kände att hon ändå ville hjälpa dom, och därför utförde hon dessa aborter. Efter många år får polisen reda på det, hennes värld och familjeliv rörs upp, och det blir rättegång..

För några dagar sedan såg jag på Emma av Jane Austen. Gammeldags miljö, vackra klänningar och gigantiska middagar.. Mitt i allt detta, kärlekshistorier som utspelar sig. Emma har aldrig själv varit kär, men älskar att fixa ihop vänner och bekanta med varandra. En dag drabbas hon själv av kärleken och lite på den vägen är det..

Jag tyckte om alla dessa tre filmer, det var därför jag nämnde dom här i inlägget, och därför vill jag ge dom som filmtips! Livsöden är väl den röda tråden genom filmerna, som egentligen inte har något samband, förutom det faktum att jag sett dom under senaste dagarna och att jag tyckte om dom alla tre. Så.. från mig, till dig som läser - tre filmtips!





(jag saknar photoshop.. känner mig rätt så väldigt mycket.. handikappad utan det..)

ny kategori -movies

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0